Julen i bilder.

Fredagen innan jul stängde vi kontoret redan vid lunchtid och for till ÅSS och åt julbord. 
 
Det fanns i vanlig ordning alldeles för mycket att välja på och eftersom jag älskar fiskdelen av bordet med alla sillar och sånt så blev jag nästan mätt redan där. Inte bra, inte bra...
 
 
Hela ligan.
 
 
Eftersom vi inte jobbade nåt mer så tyckte vi att vi skulle fira in julen med en AW efter lunchen, så vid halv tre snubblade vi in på Dinos och tog ett par, tre, fyra öl. Caroline och jag blev kvar till sist och då gick vi vid 19. Lagom tid för att gå hem från en AW. 
 
 
 
På lördagen åkte jag till Föglö och firade lite uppesittarkväll en dag för tidigt. Jag klädde granen, åt god mat med mamma och pappa, bastade, rullade mig i snö, borrade ner tårna i den obligatoriska julryamattan och drack glögg och en eller två öl. Där infann sig julefriden.
 
På söndagen packade vi oss iväg till Sverige och till Anna och Gustavs lägenhet i Solna som vi lånar när de är borta och firar jul.
 
 
På julaftonsmorgonen tände jag lite ljus och åt mammas hemvete med min hemlagade julskinka och senap. Det var riktigt fint. 
 
Sedan hämtade vi upp Hampus innan vi tog sikte på Täby och Helena och Uffe. 
 
 
F med sötaste pepparkakstösen Linnea.
 
 
 
 
Willy var trött av allt firande. Men ohyggligt söt i sin tomteluva.
 
 
 
Efter en stund kom resten av firarna i Fs familj. Pappa Per tittar i fotoalbum.
 
 
Och sedan var det dags för lunch. Jag som är van vid risgrynsgrötslunch blev glatt överraskad av all fisk! Mums! 
 
 
 
Mycket mat.
 
 
Och alla tog för sig med god aptit.
 
 
Ja, jag var också där.
 
 
Precis efter vi städat bort jullunchen så var det dags för lite (...) fika.
 
 
Och vi bänkade oss i tv-soffan vid tre...
 
 
 
För att titta på Kalle Ankas Jul.

Och för att dricka glögg och äta godis.
 
 
Välfyllt under den fina granen blev det också.
 
 
Hampus och farfar sitter och diskuterar livets finurligheter.
 
 
Och fröken Linnea har bytt om till tomtenissa.
 
 
Såklart ska man matcha tomten som kom och hälsade på med paket!
 
 
 
Morbror F hjälper söta fröken att öppna paket. 
 
 
Och jag fick nog det mest välinslagna och fina paket nånsin. :) 
 
 
Efter alla paket fick morbröderna vara barnvakt och vi andra gjorde något annat. Typ städade undan fikat och började med middagen. Ett himla ätande blir det.
 
 
Man har det rätt så fint i morbror Fs famn. Med tummen i mun.
 
 
Sen var det dags för själva julmiddagen också. Gott gott! :)
 
Sedan var vi väldigt nöjda och tackade för oss. Julaftonsnatten spenderades i juniorsvit på hotell. Inte så mycket julkänsla men fint med hotell.  
 
Och svängrum fanns det...
 
 
Så det förslog.
 
Juldagen spenderades på bio och "The Hobbit". Tre timmar långt godisätande. Karlarna somnade emellanåt, men jag var nog med hela vägen. Lite lång kanske den var, men välgjord.
 
 
Och på onsdagsmorgonen, tidigt som attan, var det äntligen dags att styra kosan hemåt igen. Milt och jävligt, och jag visste att det fanns en hel del snö att ta hand om på gården.
 
 
Och det fanns det. Mängder. Och det jävligaste var att det REGNADE på mig när jag kämpade med all tung snö.
 
I det stora hela vill jag sammanfatta julen som mycket fin och lite ovanlig för mig som alltid firat på samma sätt. Sällskapet var fantastiskt och maten superb. Riktigt riktigt bra helt enkelt!
 
Nu när julen är över vill jag ha vår och ljus. Sådeså!
 
1 Åsa:

skriven

Ja vid det där fikabordet hade jag lätt ätit ihjäl mej... Jesstas! Julgodiset är ju liksom ganska gott...

Svar: Ja, man kan ju nog det. Fast vi alla åt med god aptit så märktes det knappt på alla fat, märkligt nog. Berodde nog på att lunchen precis landat i magen. :)
Marina

2 Mamma:

skriven

Jaa,det såg så mysigt ut,man måste ju kunna göra nåt annat än det vanliga,kram!

Svar: Ja, man måste ju faktiskt kunna det. Och det gick ju bra det med! :)
Marina

Kommentera här: