Julen

Så här såg min julafton ut:
 
Juleljusen som alltid är tända på julafton hos mamma och pappa fick lysa till julfrukosten detta år. (ja, det är endast på julafton som dessa två ljus lyser. Så har det alltid varit!)
 
 
Och efter frukosten åkte jag till Ulversö och önskade god jul och åt jullunch bestående av julgröt, precis som det ska vara (jag har varit till Ulversö alla julaftnar sen jag föddes tror jag, förutom ifjol, så det är ju förstås en viktig tradition, som alla andra...). Efter det var det jul på riktigt!
 
 
Försökte få gudingen Agnes att posera framför fina granen, men det var icke populärt, så det kunde gummor glömma! (Här kan ni även notera att det var tur att jag inte blev hårfrisörska heller!)
 
Sedan blev det en biltur från Ulversö till Hammarland och därefter vände jag tillbaka och for till systeryster med familj i Lemland. Ett himla rajtande på vägarna denna dag, och för att vara på lilla Åland så blev det ganska många mil i bil.
 
Där började vi med julfika.
 
 
Och att njuta av fina granen och alla paket. Förr i tiden var jag ivrigast på att slita upp dem, nu vill jag helst spara dem till nästa år. Så mysigt att "ha allt kvar" som alla vuxna alltid tjatade om förr i tiden.
 
 
Och mitt i allt kom TOMTEN!
 
 
Sen blev klockan fyra och det var dags för Kalle och hans vänner.
 
Efter Kalle och champagne blev det julmiddag. Svågern fick tyvärr inte vara ledig utan skulle iväg på jobb och för att hinna med allt utan att stressa så åt vi i tid för ovanlighetens skull. Det blev ett gediget julbord som dukades fram.
 
 
Stolt make med hemlagad leverpastej. Sjukt god, bör tilläggas.
 
 
Om någon inte blir mätt, så får man nästan skylla sig själv.
 
 
Kvinnorna i församlingen avnjöt iskall, seg julsnaps. 
 
Eftersom tomten inte hann dela ut alla klappar (hade fått stanna hela kvällen och då hade nog alla andra barn blivit ledsna) så hjälpte Gustaf och Felicia mer än gärna till.
 
 
Jag måste ha varit väldigt snäll detta år! Så många fina klappar!
 
Efter flera timmars klappöppnande var både barn och vuxna trötta och vi packade ihop oss och for hem och avrundade dagen. 
 
Så fin julafton!
 
Dagen efter fortsatte vi i samma anda. Tur att det är jul bara en gång per år. 
 
 
 
 

Kommentera här: