Hudvård

Jag är väl inte den första man tänker på när man pratar om att ta hand om sin hy. 
Jag har väl ungefär kommit så långt att jag använder nattkräm. Och så köper jag mina produkter på apoteket, men det är ju verkligen ingen garanti för kvalitet när man läser på innehållsförteckningen. 
Jag har varit lite snål och har helst inte velat lägga så mycket pengar på produkter, därför har det väl blivit som det blivit.

Jag har i alla fall en riktig blandhy. Kinderna kan vara torra som fnöske, medan jag har en t-zon som fort blir blank.
Efter duschen känns det ofta som sandpapper i ansiktet och det är inte alltid det hjälper trots att jag smörjer in med ansiktskräm.
 
Så, en dag läste jag på Carros blogg att hon testat ett tips från Cecilia Folkesson
 
Det gick ut på att helt enkelt slänga alla ansiktstvättar och krämer och gå till apoteket och köpa en flaska ricinolja och en flaska mandelolja.
 
Sen blandar man en del ricinolja och två delar mandelolja i en liten flaska (eller direkt i handen, så stor som en femkrona ungefär). Smeta in i ansiktet (ricinoljan rengör och tar bort i princip allt smink) medan mandeloljan vårdar. Torka sedan av med en uppblött liten handduk. Riv inte, utan torka bara bort oljan. Tvätta sedan ur handduken med lite tvål. Sen är det klart!
På morgonen har jag bara blaskat ur ansiktet med lite vatten och om det behövts, tagit en eller två droppar mandelolja om ansiktet ändå känts lite torrt.
 
Det här har jag gjort i två dagar nu och jag har inte alls blivit blank, eller känt mig torr (eller fet heller för den delen) utan hyn är mjuk och len. Det känns lite ovant att smörja in ansiktet med olja och att inte tvätta ansiktet med löddrig tvål som man ju gjort i alla tider.
 
Helt klart värt att testat lite längre, speciellt nu när kylan kommer som torkar ut hyn ännu mer. Dessutom är det billigt! Knappt 15 euro betalade jag för båda flaskor på apoteket som jag gissar att håller bra länge.
 
(bild lånad från ceciliafolkesson.se)
1 Kusinen från hammarlandet:

skriven

Ja, jag tänkte just jag också att jag skulle behöva prova det där super enkla tipset. Så fort jag använder mej av någon kräm så tycker jag att jag får blemmor i hela ansiktet så antagligen hittar jag bara fel grejer. Har dock inte använt mej av några produkter från apoteket till ansiktet så det är väl bara något jox jag fått tag i, något som haft någon tilltalande förpackning antar jag. :) Fast jag var till stan på förmiddagen och GLÖMDE åka via apoteket. Skit!

Svar: Men vet du, jag jobbar ju precis bredvid apoteket, och bor nästan precis bredvid dig, så om du vill så kan jag åka förbi och handla till dig och komma förbi med det?
Marina

2 Kusinen från hammarlandet:

skriven

Tack snälla du, men idag behöver du inte. Ta det i morron om du vill så kanske jag har slantar hemma med lite tur! :) Tar du hem det så kommer jag och hämtar under helgen.

Svar: Jag hann inte idag heller, men kan springa förbi imorgon.Och skickar ett meddelande om resten. :)
Marina

3 Cicki:

skriven

Spana in www.rackarungens.se Emma säljer egengjorda produkter helt utan skräp i. Rekommderas varmt!

Svar: Tänkte på Emma förut och på hennes produkter. Måste kollas in!
Marina

Kommentera här: