Sammanfattning 2014

Så var det slut på ett år igen, tiden går så fort. Jag brukar sammanfatta året med den här listan, borde kanske hitta en ny så småningom, är inte superförtjust i denna... Men den får duga i år till.  
 
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja, jag blev mamma till lilla Maja (SURPRISE!!). Det är utan tvivel det största som hänt mig, inte bara i år, utan hittills i livet! 
Det betyder också att jag var gravid, vilket jag heller aldrig varit förut.
 
Ett par timmar gammal. ♥
 

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag brukar ju säga att jag ska använda tandtråd mer, det verkade jag ha gjort ifjol i alla fall. Det har det gått lite si och så med. När jag var preggo, så blödde mitt tandkött så oerhört (varsågod för information) så det var mer som ett blodbad varje gång jag använde, så det blev väl lite nån gång då och då kan man säga. Men jag försöker göra det i alla fall - och det brukar ju vara tanken som räknas eller? 
Men nej, annars ger jag inga nyårslöften. 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
I och med att jag själv fick ett litet nytt liv att ta hand om så har jag ju fått nya vänner som är i samma sits, men av mina gamla vänner är det lite sparsmakat i år. Ingen av mina allra närmaste, men däremot flera andra vänner.
 
Dog någon som stod dig nära?
Stod mig nära är väl att ta i kanske, men min svärmor lämnade jordelivet.

Vilka länder besökte du?
I år blev det ingen bilsemester och ingen resa med Cicki (längre än till Sigtuna, inte fy skam det heller) så i år prickar jag bara in Sverige på resekartan. Lite tråkigt må jag säga, men jag hade annat för mig. 
 
En alldeles strålande fin helg i Sigtuna med världens bästa Cicki!
 
 
Är det något du saknar år 2014 som du vill ha år 2015?
Ja, mer umgåsning. Och fler kramar. 

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? 
10 oktober förstås. Dagen då Majaliten kom till världen och gjorde vår familj komplett. Och den 5 februari då jag plussade. Och den 3 mars som både var min födelsedag och första gången jag fick se en liten nöt med ett litet tickande hjärta på tidiga ultrat. Det var sjukt häftigt och rejält ofattbart. Och ja, sen kan jag fortsätta med mina datum i all oändlighet.
 
Morgonen den 5 februari.
 
 


Vad var din största framgång 2014?
Att jag fick äran att bli mamma till världens finaste. Det är verkligen ingen självklarhet att det alltid går bra hela vägen, vilket jag har sett på nära håll inte bara en, utan två gånger i år. All kärlek till er, mina fina vänner! ❤️

Största misstaget?
Att allt som oftast nedprioritera mig själv och sätta mig själv sist, det är roligt ett tag, men inte jämt. 

Har du varit sjuk eller skadat dig?
På grund av graviditeten fick jag en djup ventrombos, alltså en propp i benet. Tack (?) vare den går jag nu på blodförtunnande medicin resten av mitt liv. Och nej, jag är inte bitter. Inte alls... (Dessutom måste jag ju ta de där förbannade sprutorna än.) Men utöver det bara ett par förkylningar och ryggont. 
 
Väldigt synd om väldigt inlindat ben.
 

Bästa köpet?
Jag vet ju inte om det här är ett bra köp, då jag inte sett resultatet än, men jag längtar mycket efter att se vad det är för bil vi köpt. Nu är väl en splitterny bil ALDRIG en bra affär, så det passar ju inte riktigt in under den här rubriken, men jag ser mycket fram emot att hämta den (kommer förhoppningsvis i januari).
 
Vad spenderade du mest pengar på?
Fragminsprutor. Men tack vare att jag tecknade en sjukförsäkring bara månader innan så fick jag tillbaka allt, tack och lov. (De kostade nämligen 16€/st innan ersättning från fpa.)
Annars har jag varit ganska sparsam med det mesta i år. 

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Maja! Att vi blev en riktig familj. Plusset på stickan (minns det som igår)
Även hela graviditeten som jag älskade (trots oro och foglossningen och allt tungt, som jag glömt nu) har aldrig känt mig så fin som då. 

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2014?
Detta år har jag inte lyssnat så jättemycket på musik, lite tråkigt, för det är något av det bästa jag vet. Kanske "När trollmor lagt de elva små trollen"? Den har jag sjungit x antal gånger för lilla M. 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Det blir ju lite tjatigt det här, men glädjen att få bli mamma går ju inte att sätta betyg på. Jag älskar den här ungen till universum och tillbaka (och lite till), hon har ju berikat mitt liv på ett sätt som inte går att beskriva. 
Men mycket har också varit upp och ner. Jag fick troligtvis en lättare förlossningsdepression som jag fortfarande inte riktigt repat mig ifrån. Det är mycket känslor och funderingar och oerhört stora förändringar att bli mamma. Så det har också varit mycket tårar då jag redan är en riktigt känslomänniska och väldigt blödig av mig. Livet är lite upp och ner emellanåt helt enkelt.

Vad önskar du att du gjort mer?
Prioriterat mig själv. och tagit tillvara på tiden, den går så himla fort. 

Vad önskar du att du gjort mindre?
Irriterat mig på småsaker. Samma svar som ifjol. Tydligen lär jag mig inte.

Hur tillbringade du julen?
Med hela min familj (make, dotter, syster med familj och mina fina föräldrar) hos min syster i Lemland. Och startade som vanligt med julgröt i Ulversö. Väldigt mysigt. 
 
 

Blev du kär i år?
Ja! 
 
Favoritprogram på TV?
Har ju tittat mer på tv än någonsin när jag suttit och ammat med fröken. Gillar fortfarande matprogram. Ny favorit är "Historieätarna". Sen har jag plöjt en del serier på Netflix, såsom "Breaking Bad" och "House of Cards". Nu funderar jag om "Homeland" är något att se?
 
 

Bästa boken du läste i år?
Jag tror att jag inte läst en enda bok i år. Eller ja, kanske en på semestern, men eftersom jag inte ens minns vilken det var så kan den inte ha varit så himla bra.

Största musikaliska upptäckten?
Blir pass där i år tror jag. Har mest lyssnat på samma gamla vanliga och radio. Det märks i mitt sinne också. Musik gör mig glad!

Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
Att det skulle vara ett litet hjärta som pickade i den lilla nöten i magen. Var på det tidiga ultrat på födelsedagen som jag tidigare nämnde och när jag såg det så behövde jag verkligen ingen annan present. 
Fick dock en jättefin blomställning som min pappa lagat. Det hade jag önskat mig! 
 
Inte från det tidiga UL, men däremot RUL i v 18 den 9 maj. 
 

Något du önskade dig men inte fick?
Jag hade inte så lång önskelista faktiskt, så det som önskades fick jag. :)

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Jag tillbringade den utan min man, eftersom han befann sig i Sverige och jobbade under februari och mars. Men jag tillbringade den genom att jobba, gå på ultraljud, sedan hade jag lite vänner över på födelsedagsfika. Det var en rysligt lugn födelsedag.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Svårt att toppa graviditeten och Maja alltså. Men det är väl det där med att jag borde lagt lite mer energi på mig själv.

Hur skulle du beskriva din stil år 2014?
Alltså, jag har ju ingen. Jag hatar att shoppa och har så mycket issues med min kropp, så det blir ju liksom ingen ordning. En svart stil kanske - tråkigt men sant. Vill så gärna ha färgglada färger och fina klänningar, men jag lyckas uppenbarligen inte ordna det själv. 

Vad fick dig att må bra?
Maja, solen, skärgården och kärlek. 
 
Allt i ett. Maja i magen. Solen skiner. Vi är i skärgården. Svärfar på besök och vi hade alla varit till Sottunga och ätit. 
 
Vem saknade du?
Vänner som inte är nära. Som alltid.
 
 

Kommentera här: