SOMMAR SOMMAR!!

Jag har påbörjat sista semesterveckan nu. Borde kanske känna stress, men har varit så galet avkopplad hela den här andra semestern. 
Sedan tror jag det hjälper till att jag ska tillbaka och jobba i 4 (FYRA!!!) veckor innan jag går på en LÅNG ledighet från jobbet (men förmodligen inte så "ledigt" på andra sätt...) Det känns liksom bra. Riktigt bra. Och väldigt spännande.
 
Efter svärfarsbesöket så stannade jag kvar hemma ett tag, jag svettades och saknade vatten som jag kunde svalka mig i. Termometern började närma sig 30 grader och inomhus var det lika varmt och kvalmigt. 
Visst att det brukar vara hett några dagar per sommar, men inte så här länge. 
 
 
Parasollet, som jag normalt inte använder av princip (ja, jag gillar ju solen) åkte upp och fick vara uppe och skugga preggosen som svettades. Hade även en väldigt snäll make som serverade mig lunch i skuggan. 
 
 
Jag hann med ett besök ute hos Cicci och Robert i Eckerö också. Där njöt vi av kalla drycker i solen.
 
 
Och en massa gott, salt tilltugg.
 
 
Sen drog vi iväg till Restaurang Q vid Degersand. Här är barndrickat och längre bak är vuxendrickat. Jag fick dricka det förstnämnda, men ville väldigt, väldigt gärna ha det i bakgrunden denna dag. 
Kall öl en het sommardag alltså. Det är fan så fint som snus det.
 
 
Middagssällskapet. Strålande fina människor! 
 
 
Gick förstås ner till stranden och havet också. Gissningsvis var här LITE mer folk några timmar tidigare...
 
 
Pojkarna eldade i karet, men när det blev dags att krypa ner, så åkte preggotröttisen hem till kvalmiga lägenheten.
 
Här kom ett samtal om att svärmor blivit riktigt dålig nu, efter ett par års sjukdom som bara blivit värre och värre. Hon har varit dålig länge och har sedan midsommar legat inne på ett hospice. Nu hade det gått snabbt utför och eftersom F ska samlas med syskon och svärfar då det närmar sig, så bestämde vi oss för att ställa in vår lilla semestertripp till Sthlm så att F kunde åka över när det var dags. 
Sedan var det bara att vänta... 
En gammal och sjuk människa kan vara så uthållig, trots avsaknad av både vätska och föda, det är som att alla reserver töms. Svärmor varken åt eller drack från tisdagen, men först fem minuter innan klockan slog söndag så drog hon sitt sista andetag och fick äntligen frid. Sov så gott!
 
 
Eftersom termomtern visade närmare trettio grader dygnet runt inne hos oss, så kände jag att jag och mini inte riktigt pallade med. Vi behövde ett ställe som är lite svalare på nätterna och där det finns möjlighet att krypa ner i sjön. Så medan F väntade på att åka till Stockholm, så packade jag mig ut till Föglö - till stugan och till pälsbollarna. 
 
 
Här finns möjligheten att åka ut på sjön (ja, jag själv kan ju inte det eftersom jag inte har någon båtrackare, så förstås är jag beroende av andra, vilket jag ogillar) och när jag kom ut så packade vi oss ner i snipan och for till Degerby och Enigheten. 
 
 
Spegelblank kväll, kunde lätt sitta i linne hela vägen hem.
 
Som alla skrev på facebook under de här dagarna: "Det här ska vi minnas i november/februari!!" 
Och visst ska vi det. :)
 
 
Pälsbollarna (RARAST I STAN!) har förstås rysligt hett de också och håller sig mestadels undan. Vet inte riktigt hur vi ska bära oss åt när de ska flytta hem igen, men det är ett lite senare problem. 
De har förstås funnit en stor plats i mamma och pappas hjärtan och jag tror nästan de skulle vilja behålla de små söta liven. 
 
 
Den 24 juli hade mamma och pappa 41 årig förlovningsdag. På bilden nere till vänster är mamma 18 år och pappa 20. Jisses säger jag. Jag och F "firade" samma dag att vi varit förlovade i 2,5 år (24/1-2012) och det är ju minsann något att fira (eller kanske ej). Vi har några år kvar kan man säga...
 
Annars ser dagarna mest ut som bilderna nedan. Vi har åkt ut med båten för att hitta lite vind för att över huvudtaget inte flyta iväg i små svettsjöar. Och njutit också förstås. Det är hett, riktigt hett. Temperaturen i sjön har slagit rekord under min livstid och var uppe i 27,5 grader, annars har det legat på stadiga 26-27 grader. 
 
Giftalgerna slår till med full kraft, men än så länge har vi sluppit det vid stugan, tack och lov - det verkar mest finnas ute i farleden och där vattnet är öppnare. 
 
 
 
 
 
Ja, ni ser ju hur vädret ser ut. HETT och SOLIGT.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: