Plättoman

Jag älskar plättar. Och nej, det heter inte pannkakor. Pannkaka är ugnspannkaka som allra helst görs på råmjölk. Plättar är plättar i alla former, stora som små. 
 
I hela mitt liv har det här varit något av favorit. De allra godaste var de som mamma stekte på stugan, i en jättegammal och använd gjutjärnspanna. De blev så frasiga och goda. 
När mamma gjorde dem använde hon aldrig exakta mått heller, utan höftade lite hit och dit "så att smeten blev lagom tjock". Men hallå - hur tjock är lagom då?? Ändå blev de lika perfekta varje gång. 
 
När jag gick på LCHF så hittade jag ett recept på kesoplättar som var det närmaste jag kom vanliga plättar. De här har blivit lite av en favorit och jag lagar dem lite nu och då även idag. Inget mjöl och inget socker - och de blir jättegoda. Visst, kanske inte som mammas, men nästan!
 
Enkla är de också att veva ihop. T.o.m en matdyslektiker som jag klarar av det.
 
En burk keso (200g)
2 ägg
0,5 msk fiberhusk
lite salt
 
Mixa helst i mixer (blir grynigt med stavmixer) och stek. Avnjut med bär eller sylt (helst mammas hallonsylt förstås) eller vad som helst. 
 
Vidunderligt goda. Åt dem igår då jag hade en kesoburk som passerat bäst före och jag var glad hela kvällen för en sån fabulös middag.
 
Så - marsch hem och stek plättar nu! 

Edit! Eftersom smeten tjocknar ganska snabbt, så är det mycket bättre att klicka ut ca en matsked i pannan och steka den ett par gånger på varje sida och liksom platta ut dem då de vänds. Små plättar alltså! 
 
Puss!
 
1 Cicki:

skriven

Gillar när man får receptet, inte bara ett tips lixom! Dom här pannkakorna måste jag testa! ;)

Svar: Plättar, Cickan. PLÄTTAR!!
marina

2 Anna:

skriven

PANNKAKA PANNKAKA PANNKAKA!!!!

Svar: Tant! :-)
marina

Kommentera här: