Gråhårig

Vi behöver köpa en större bil. Och herregud, man blir ju gråhårig med mindre. Att bo på en ö som skattemässigt står utanför EU är ett jävla jidder rent ut sagt. 
 
Här kommer en förmodligen råddig utläggning, men jag blir så frustrerad av alla turer hit och dit. VARFÖR GÖRA ALLT SÅ SVÅRT!?!
 
Vi fick en offert på en helt splirrans ny bil från Sverige. För att sedan kunna ta hit den så måste vi betala momsen här i tullen, samt en bilskatt som är på alla nya bilar (så är det om jag köper en bil i Finland också) 
För att på något sätt kunna se ungefär var den hamnar måste man ha pris på likadan bil från Finland.
Så, då fixade jag en offert från bilhandlare  i Finland. Utan annan kommunikation (han kunde ingen svenska, jag kan ingen finska) än att jag stolpade upp vad jag ville ha offert på. Det tog honom tre offerter innan han var inne på rätt bil. Offerten var till hälften på svenska, hälften på finska, men man kunde förstå vad som kostade vad i alla fall.
 
Konstaterade att bilen, med den utrustning vi valt kostar ungefär exakt lika mycket om vi tar bilen från Sverige eller Finland, men om så är fallet så tar vi hellre en bil från Sverige där man ändå kan kommunicera med bilhandlaren...
Men bilskatten kunde vi inte med säkerhet veta att skulle bli som det stod i offerten, för det räknas ju ut när vi tar in bilen till Åland, men tulltanten "trodde" att det skulle vara ganska nära verkligheten då vi nu fått en offert på "exakt" likadan bil och utrustning, men - det kunde man inte så säkert veta.
 
Om man då istället väljer en begagnad bil från Sverige, så ska man ju kunna räkna ut vad bilskatten blir INNAN köp genom "mathi-systemet". 
Jag testade precis det här, hittade en bil i Sverige, knappade in alla värden och val och hej och hå jag kunde hitta. Fick jag något resultat. ICKE.
 
Blir så sjukt trött på det här. Åker jag till tullen får jag inga svar. Försöker jag själv får jag inga svar. 
Enklast är ju förstås att lägga ut en massa extra slantar och köpa en biljävel här från holmen, men varken utbudet eller pris är speciellt lockande. Jag vill kunna välja bil själv, inte välja en av de som eventuellt kanske kan finnas inne med oftast tveksam utrustning. 
 
GAH! BLIR GALEN!
 
 
 
 
1 Anna:

skriven

Lösning: flytta till Sverige. Klart!

Svar: Tja, ja. Det var ju en relativt enkel lösning. Kanske inte 100% passande just i denna tid. :-)
marina

2 Cicki:

skriven

Anna har ju den perfekta lösningen!

Kommentera här: