Julen 2015

Så har julhelgen passerat och vi går mot nytt år. Märkligt hur fort tiden går och att jag nu redan skulle kunna plocka bort alla julsaker och se fram emot våren och ljuset igen. Idag kan det dock bero på ett alldeles ljuvligt väder ute - det är precis vindstilla och klart, med 3-4 minusgrader. Det har det inte varit hela julen, då det legat på 4-5 plusgrader och rätt så blåsigt. 
 
I år har vi firat jul hemma hos oss, tillsammans med mina föräldrar, min syster med familj, Fs alla barn och deras mamma. Fullt hus har det varit och jag som är så extremt traditionsfast tycker det gått bra, trots att vi varit på nytt ställe. Jag har dock inte riktigt kunnat slappna av utan vill så himla mycket. Vill att alla ska ha det bra. Vill att det ska vara lite extra supermysigt. Vill att det ska bli precis som i tanken. Känns som jag missade halva julafton bara för att jag fixade och donade så mycket. (Lär dig att slappna av, människa!)
Men ändå - det blev så rysligt mysigt! Fullt hus, oerhört mycket god mat och snäll tomte med många klappar.
 
Men innan julaftonen startade så var det ju såklart uppesittarkväll. Våra gäster hade anlänt och efter middagen så for Maja och jag till mamma och pappa och badade den obligatoriska julbastun. När vi kom hem igen så hade alla lagt sig. Himla snopet, så jag fick fira uppesittarkväll själv. Lugnt och skönt förstås, men lite tråkigt. 
 
Vid elvasnåret så blev det förstås att smaka på den nygriljerade, varma julskinkan och herrejösses vad gott! Det kan vara årets godaste macka alltså, mammas hemvete, min hemlagade julskinka och min egen senap - och till det ett stort glas iskall mjölk. 
 
 
Efter julaftonsmorgonens frukost så pysslade jag lite, bar in klappar, lagade tomtegröt och sen for Maja och jag till Ulversö för den obligatoriska julgrötslunchen. (stor tjej får sitta på stor stol)
 
 
 
Syskonen Agnes, Ellen och lilla Edvin (som firar sin första jul). 
 
Efter grötlunchen var det lagom att önska dem alla god jul och åka hem så Maja skulle få sin dagsvila och ladda inför tomtebesöket och alla klappar. 
 
Årets gran. För första gången så har vi en riktig gran. Lite klen (så tunn att stjärnan inte ens hålls i topp) men det får man ta. Det är lite extra känsla med en gran, även fast jag aldrig känt att de skulle dofta som alla pratar om. 
 
Innan Kalle så förbereddes det sista, som Frippes hovmästarsås, och så värmdes glögg av alla olika sorter, jag tror jag räknade till åtta olika sorter i mitt sortiment. 
 
 
Lagom till klockan fyra, så släntrade alla gäster in, dvs mamma och pappa, samt syster Anja med familj. Nu var vi samlade, alla hade fått glögg och Kalle Ankas var igång på TV:n. Rätt så julmysigt kan man allt säga.  
 
 
Mitt i Kalle så bankade det på dörren och vi fick besök av självaste tomten! Han var rolig och snäll, hade med sig både pepparkakor och paket. 
 
Maja var lite förundrad över den skäggige farbrorn, men gjorde klart att hon absolut inte tänkte ge honom någon kram. Ja, tomten alltså. Hon ville knappt ens gå fram och ta emot julklappen. 
 
Men alla andra förväntansfulla gav tomten en kram då de fick sina klappar. 
 
 
Efter tomtebesöket rustades det till julbord. Vi vek ut bordet i alla möjliga längder och bredder, men ändå räckte det inte till. Ojoj, så mycket god maaaaat! 
 
 
 
 
 
 Och efter all god mat så kan det ha slunkit ner en (eller två) bit aladdin. Hur det ens var möjligt att det fanns plats...
 
 
 
 Äntligen var det dags för att dela ut resten av alla klappar som sköttes med bravur av Gustaf, Felicia, Alexander och Tyra. Vi andra kunde gott sitta ner och bli serverade resultatet av vår snällhet under året. Och SOM vi har varit snälla!
 
 Maja har fortfarande inte förstått tjusningen i att öppna paket, så det fick hon hjälp med - och så mycket fint hon fick! Jag blev helt lyrisk över alla fina nya leksaker, som passar en ettåring! (tidigare har hon mest haft bebisleksaker, sånt som är kul när man sitter stilla på golvet och tuggar på grejer, nu kan vi äntligen rensa bort lite)
 
När alla paket var öppnade och alla var glada, nöjda, mätta och trötta så hängde vi en stund till innan vi tog adjö av julafton för detta år. 
 
 Som sagt så fick Maja en massa fina klappar - En hel del lego, byggklossar, leksakskök, böcker, bilar och gud jag vet inte allt! Och hon var så nöjd med att leka med allt nytt. 
 
 
 
 Juldagshäng. Felicia och Tyra tyckte det var så roligt att leka, så hon kom över och hängde lite innan det var dags att gå till "grannen" och äta middag. 
 
 Samma gäng idag igen, men ingen julmat. Gott och mysigt!
 
 
 Syskonen Granlund. ♥
 
Ja, vi hann få till en syskonbild av Hampus, Tyra och Maja innan de packade ihop och åkte hem igen på annandagen. Det blev fina dagar, full fart i huset och när de farit så blev det rätt så tomt och tyst.
 
 
När det gått ytterligare en dag så fick jag plocka fram energin och skruvdragaren och monterade ihop Majas leksakskök som hon fick av oss i julklapp. Eftersom tillbehören blev efter då jag handlade, så har jag nu klickat hem lite kastruller, bakset och slevar, men tills dess får hon hålla tillgodo med husets kärl. Tydligen väldigt roligt att plocka in och ut och röra med sked i kastrullen. Min lilla kock-Maja. 
 
Och här var en av mina fina klappar. Funderar på vilket tillfälle som är perfekt för en "Dompa" vintage från 2005. Jag ser med glädje fram emot det tillfället i alla fall, det här är en champagne som jag aldrig smakat. 
 
Nu är det måndag och vardag igen, om några dagar vankas det nyårsafton, men tills dess ska jag njuta av de sista dagarna på året och av den här utsikten som passar perfekt med dagens väder:  
 
 
 
 
1 Åsa:

skriven

...det finns alltid plats för choklad.... :)

Jag visste inte förresten att det fanns en syster till, väldigt söt syskontrio på bilden!

Svar: Ja, det finns nog ett litet extra fack i magen för efterrätter och sött efter maten. :)
Det är lite invecklat allt, men ja, det finns en mellansyster. F har dock inte vårdnaden om henne utan hon har istället två mammor. :)
marina

Kommentera här: