Lillajul och advent

Galet att en tredjedel av december redan gått och då var det lillajul och första advent jättetidigt i år. Att det var tidigt gör mig ingenting, för jag har ju längtat såååå efter att få lite mer ljus och mys hemma. Det är ett bra hus att mysa i det här, med gamla fönster och alla kakelugnar. Sen att det är lite slitet gör ju att det inte är hela världen om allt inte är perfekt.
 
Lillajulafton firades hos mamma och pappa, som vi gjort senaste åren. Vi åt julbord light (däremot inte mindre mat...) och barnen väntade spänt på att lillajultomten skulle slänga in något paket, vilket han också gjorde. 
 
 
 
 Tempoökningen efter att säckarna blev inslängda var radikal. Jösses säger jag! Maja blev lite förskräckt av bultandet och allt ljud därefter (av uppspelta kusiner) så hon drömde nog mardrömmar natten efter och sov ganska oroligt. 
Men paketen var ju roliga! Nu börjar hon verkligen fatta det där med julklappar!
 
 
 
 
Dagen efter lillajul var det första advent. Ett himla oväder hela dagen med storm och snö (-blandat regn). Det var så pass att Skarven gick förbi oss hela dagen. Ganska mysigt det med, kunde vinka till systeryster när de for hem.
 
 
Syns förstås inte hur mycket det faktiskt blåste, svårt att fånga på bild, men det var upp till typ 30 m/s vissa stunder. 
 
Vi var husliga och F slängde i ett par kilo lammbog i Crockpoten som fick stå och puttra hela dagen. Blev en god korma av det, som vi åt tillsammans med raita och ris. Mumsigt! Och extra gott med lamm från Föglö. 
 
 
 
 
"Nu har vi jul, här i vårt hus..."
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Här har jag inte ens fått bort sommarblommorna från trappan. Och ja, det hade kanske inte ens märkts om jag inte sagt något, men nu har jag det. :) Nu är det uppdaterat med lite annat höstfint!)
 
 
 
1 Cicki:

skriven

Ser så himla julmysigt ut!

2 moster:

skriven

Så jättefint ni bor!

Svar: Tack rara moster!
marina

Kommentera här: