Städa, städa varje freda

Har precis satt mig ner framför datorn med en kopp kaffe. Det innebär att barnet kommer att vakna precis vilken minut som helst. Det är sällan det slår fel. 
 
Dagens betraktelse: Jag konstaterar att jag ändrat lite sen jag blivit mamma. Eller om det är sedan vi flyttade till det här huset. Eller sen jag träffade F. Jag vet inte riktigt.
Och ja, jag har nog ändrat på många sätt senaste åren, men här pratar jag om städning. 

Förr i tiden, när jag bodde själv i en liten lägenhet i Solna, så städade jag inte så värst ofta. Väldigt sällan faktiskt, men jag upplevde det inte som vidare rörigt eller dammigt heller. Jag höll väl efter lite med grejer, plockade undan. Torkade damm då och då, dammsög några gånger per år kanske. (nu skäms jag lite när jag skriver det för det låter ju som jag var värsta skitgrisen) 
När jag tänkte på dammsugaren så fick jag nästan lite ångest. Jag hatade verkligen att dammsuga. H-A-T-A-D-E-! Det var det värsta. Jag rensade hellre avloppen än att dra fram dammsugaren. 
 
Men nuförtiden åker den fram nästan en gång i veckan. Och jag tycker det är ganska behagligt att dammsuga. Det blir ju liksom så fint efteråt. Det kan ju ha att göra med att vi har en ettåring som gärna plockar saker i munnen som hon hittar, som stearin, gammal torr majs/ost, bark, kattmat, småsten etc. 
Sen bär vi ju in ved för jämnan vilket ofta lämnar spår på golvet. Och ja, det blir allmänt sopigt på golvet helt enkelt. 
Jag kan inte heller gå och lägga mig med stökigt kök. Det är dock sedan gammalt. Jag blir bara mer och mer lik min mor på den punkten. Det får helst inte vara en vattendroppe på diskbänken heller. Jag gnuggar snart igenom plåten. 
Sedan blir jag stressad om det är en massa saker överallt. Så varje dag när Maja sover så går jag omkring och plockar upp efter henne, hennes far och mig själv. Jag vill helt enkelt ha det fint, redigt och rent omkring mig. 
Och på kvällen går jag ett varv och plockar upp Majas leksaker som har en tendens att sprida sig ungefär exakt precis överallt i hela huset, det gör jag direkt när hon somnat, innan jag kan sätta mig i lugn och ro och titta på tv. 
 
Så ja, jag har ändrat lite. Och i det här fallet till det bättre om jag får säga det själv. *klappar mig själv på axeln* Sen kan det också bero på att jag inte jobbar på dagarna och har en helt annan energi än då jag jobbar. Vi får se om så är fallet då jag sätter mig på arbetsstolen igen. 
 
 
 
 
 
1 Åsa:

skriven

Haha, den bilden är underbar! Precis sådär är det, det osynliga arbetet...

Kommentera här: