Danish girl

Jag såg filmen "Danish girl" igår. Ni vet, den med Alicia Vikander i en av rollerna som hon vann en oscar för. Alicia har ju lite Föglö-anknytning, om man nu vill få det till det, eftersom hennes pappa är gift med en "Föglö-dotter", så hon har varit här några gånger. Åh, nu önskar jag att jag skulle få se henne i verkligheten. Blev lite starstrucked som det så fint heter. 
 
Filmen utspelar sig i 1920 talets Danmark med paret Gerda och Einar Wegener som båda är konstnärer. Einar visar sig vara transexuell och filmen bygger vidare på det - hur han utvecklas som Lili Elbe och blir mindre och mindre Einar. En sann historia bakom har jag förstått. 
 
Jag är inte direkt någon filmrecensent kan man ju konstatera av sammandraget här ovanför. Men det struntar jag i. Det jag ville säga är att jag blev alldeles tagen av filmen! Den påverkade mig på något sätt, men jag tror det var för att den är så oerhört vackert gjord. Och Gerda (som spelas av Alicia) är så outgrundligt vacker. Och att det i allt det vackra är en sorglig historia över ett äktenskap som förändrades till något helt annat. 
Kan också vara för att jag inte sett en fin film på väldigt länge. 
 
 
 
 
 
 
(bilderna är lånade från internetz)
1 FrökenTV, bloggen om tv och film:

skriven

jag har inte sett den här än av någon jätte konstig anledning, vet inte varför.. Jag är också från Åland förresten ;D fast har bott i Sthlm sen jag var liten men har släkt där å så.

Svar: Då tycker jag du ska se den! Skoj att du är från Åland, fint ställe. :)
marina

Kommentera här: