Midsommar 2016

Så var den över och vi går mot mörkare tider igen. Det låter ju så ohyggligt tråkigt men med tanke på vädret hittills denna senvår och försommar så klagar jag inte. Gissar dock att jag inte skulle minnas det nästa år om det skulle bli dåligt väder resten av sommaren - man kan säga att jag har väderdemens. 
 
Något som också är fascinerande är att det man allra minst kan påverka är rätt viktigt, dvs vädret. I veckor innan så håller man koll på prognoserna och jag är ju lite optimist där och även fast de lovar ett stort moln med massor av regn så tror jag ändå att det ska dra förbi innan, eller gå förbi oss. Och jag måste säga att vi nästan jämt haft bra väder på midsommarafton. Idag har jag bl a suttit och kikat på midsommarbilder från 2006 och framåt och det har inte varit regn en enda av dem. Kallt har det varit på ett par och lite blåsigt då och då, men det är ju regnet som förstör när man ska vara ute. 
 
I vanlig ordning (nästan i alla fall) så firades midsommarafton med Pernilla och Johan som värdpar ute på Fjälskär och resterande firargäng bestod av Ove och Emma samt Nikolaj och Linda. Plus alla barn. 7 vuxna och 8 barn. Tjohej! (och på midsommardagen bestod sällskapet av 9 vuxna och 11 barn!)
 
 
Klassiska midsommarvädret. Eller egentligen inte, för vi brukar ju som sagt ha tur med vädret. Men med tanke på vad de hade lovat så kändes den här regnskuren som kom på förmiddagen ganska oförarglig. Jag satt dessutom i en bil och hade det ganska bra just då. 
 
 
Planeringen var lite på vils och det blev både sen lunch och avfärd för mig och Majsan, mitt i allt när jag körde i Bofjärd så märkte jag att Maja blev så mjuk och konstaterade att hon satt och sov som en stock. Det var bara att stanna båten mitt på fjärden, vika upp vagnen och bädda ner mitt lilla hjärta. Där sov hon i blåst och gung, med flytväst och filt på och ytterligare en timme när vi väl kommit i land. 
 
På Fjälskär var tillverkningen av midsommarstång i full gång!
 
Och resultatet blev riktigt fint!
 
 
En fördel när vädret inte är på topp och vattentemperaturen inte så himla behaglig. Då kan man slänga ner alla barnen i grytan så är alla nöjda och glada.
 
 
Förutom doktor Maja, hon fick stanna på land. Och resten av de minsta barna. 
 
 
 Midsommarbuffén. Som vanligt så blir jag oerhört hungrig när jag sitter och skriver om det här, för det är ju bara såå gott! Det mesta är hemlagat och mumsigt! Och till största delen består menyn av fisk, som sig bör. 
 
"Vem vill simmaaa??" 
 
 
Vädret artade sig på kvällskvisten - vinden mojnade och solen kom fram. Och då njuter man lite extra mycket. 
 
 
Den här bilden är tagen klockan 22, men när jag jämför den med bilden ovan så känns det som den är tagen mitt på dagen. Märkligt det där, och att det faktiskt är så galet ljust runt midsommartid!!
Här sover alla barnen sedan en stund och vi fick dricka kaffe och äta kaka som rejäla vuxna. :)  
 
 
 
 
 
 
 Efter kaffedrinkar och ofrivillig lyssning på Silverbjälke så hoppade vi i tunnan vi med, och glömde bort både kamera och tid. När klockan passerat 03 så konstaterade vi att det började ljusna, att vi hade en hög med barn som eventuellt vaknar snart och att vi kanske gjorde bäst i att krypa till kojs. Bäst att sluta på topp - och det gjorde vi!
 
 
Klockan nio följande dag så satt vi alla samlade kring frukostbordet och utfodrade både oss själva och våra avkommor. 
 
 
Vi konstaterade att det trista vädret hade dragit sig vidare och eftersom solen kikade fram och man kände hur solens strålar värmde, så passade vi på att packa ner oss i J&Ps snipa och for på en liten båttur. 
 
 
 
 
 
Här är förresten Elvis också - nykomlingen i P&Js familj. Izor är också med på bild, men Lufsen fick stanna på land. 
 
 
 
 Småkusinerna! ♥
 
 
 
Linda och Simon med barnen kom ut också och umgicks och njöt av vädret. För nu är det sommar!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alla ska hjälpa till!
 
Det blev en väldigt varm dag. Maja ville inte ens somna på kvällen för det var så varmt i rummet, så hennes nattning tog sisådär två timmar. Vid 23 somnade hon äntligen och jag kunde ansluta till de kortspelande vännerna. Det blev en lugn kväll, men vi hann i alla fall testa nya bastun också innan vi kastade in handduken.
 
 Midsommarsöndag. Lufsen fick en rejäl morgonkram av Maja. ♥
 
 Och efter lite packande och röjande så avslutade vi midsommarfirandet, som var precis lika trevligt som vanligt, om än lite annorlunda mot - låt oss säga 8 år sedan. Allt har sin tid! :) 
 
 
 

Kommentera här: