Dagis

Så var det dags för förändring. Min älsklings-Maja börjar bli stor och tiden då hon är liten och vi trallar omkring hemma hela dagarna är slut. I måndags började hon på dagis. 
Bara det att ställa klockan för att vara på plats klockan nio var en omställning, dock härligt att det är ljust när man stiger upp. Det behöver jag verkligen eftersom jag inte är någon morgonmänniska. 
 
En av mina kollegor ska byta jobb, därför frågade chefen om jag kunde tänka mig att komma in på deltid här under våren. Jag älskar att vara hemma, har fortfarande inte tröttnat på det, men på samma gång så känner jag att det kunde vara roligt att umgås lite med vuxna människor och få vettiga svar när jag frågar någonting. Så det är ändå tudelat. Dessutom märker jag att Maja behöver ha mer stimulans och få leka med barn i samma ålder, annars kommer hon halka efter med allt. Så - då fick det bli dagis, och i måndags var vi första dagen. 
 
Första dagen var vi där i 1½ timme. Maja deltog såklart inte i samlingen utan strök omkring för att kolla omgivningen. Sedan gick vi ut och då mjuknade hon lite. Igår var en lite sämre dag eftersom hon sovit dåligt och var vaken över en timme på natten, så då var det mer tårar än vanligt. Idag har jag lämnat henne själv för första gången i ca 1,5 h. Jag gissar att det gått ganska så bra eftersom de inte ringt än. Dessutom skulle hon bli kvar och äta lunch. Ska strax hämta hem henne, så hon får vila hemma. 
 
Jag tycker det är en stor omställning (för mig) så vad ska inte hon tycka det är? Fast hon är väl mer formbar nu, så det kanske inte är någon big deal ändå. Tror hon kommer gilla det, bara hon vänjer sig lite, med alla roliga leksaker och fina kompisar i samma ålder. 
 
Nu blir det dagis mars, april och maj. Sedan ska jag vara ledig i sommar och köra igång ordentligt i september igen. 
Kan i alla fall konstatera att jag är glad att jag passat på att vara hemma så här länge. De växer himla fort och jag skulle aldrig få tillbaka tiden när hon varit liten. Men var sak har sin tid, och nu börjar en ny spännande tid. 
 
 
En fin teckning de stora barnen ritat, som låg i hennes fack när vi kom dit i måndags. ♥
 
 
 
1 mam:

skriven

Goaste lilla dagisfröken!

2 Frida:

skriven

Så sött med en välkomstteckning! <3

Kommentera här: