Effektiv fredag

Igår var en fantastisk dag på många sätt.
 
Först och främst - sista "lediga" dagen på några månader, för på måndag börjar jag jobba igen! Nu ska jag ju ändå vara ledig på fredagar, men nu har jag ju ändå varit ledig alla dagar i drygt 2½ år så det blir ju egentligen bara en förlängning av helgen fram till sommaren. 
 
Så Maja och jag började med att ha en mysig hemmadag med tjat och upprepning, vilken är perioden hon är i nu. Samma ord ska upprepas åtminstone tjugo gånger, trots att jag bekräftar att jag förstått. Och ordet "vänta lite" finns förstås inte i hennes vokabulär, allt hon säger ska ske på sekunden, annars börjar det härjas. Nå, hur som helst så trots att hon tjatade hål i mina öron hade vi en mysig dag, mormor hälsade på och Maja fick visa alla konster hon kunde för henne. 
 
Sen sov hon ute i nästan två timmar. Det måste vara rena lyxen för henne nu, när hon får ta sina dagsvilor inomhus på dagis. Och efter det var det dags att packa ihop och åka till stan. 
 
På vägen till stan stannade vi till hos fina Liz och hälsade på henne och hennes ljuvliga ungar Juni och lillebror Hjalmar som bara är tre veckor gammal. Så himla fin lillebror och bebisdoften alltså. Helt salig! Maja och Juni klickade och såklart ville inte Maja åka därifrån när det var dags. Som vanligt. 
 
Nästa anhalt var att lämna av favoritbarnet hos pappa i stan (ja, så är läget nuförtiden för oss....) där hon ska hänga hela helgen. Och så glad hon blev att få komma dit! Hon vinkade "hejåå" och rusade så snabbt hennes tvåårsben kunde upp i trapphuset. Hann inte ens pussa henne men ville inte förstöra hennes glädje, så vinkade bara hejdå och gick iväg med lätt hjärta. 
 
Efter det var det dags för aw och att fira av kollega-Niklas som slutar på tisdag. Det är därför jag ska jobba nu i vår, ska sköta om hans kunder och värma upp lite inför hösten. Där fick jag mig en god middag och glada diskussioner. Helt overkligt att jag ska på jobb igen på måndag, på ett sätt känns det som jag jobbade med alla för ett par veckor sedan, även fast det varit flera år. Och har inte riktigt hunnit fundera på jobbstarten när vi haft dagisstart i fokus senaste veckorna. Känns i alla fall bra, även fast jag älskar att vara ledig, det har jag inte tröttnat på.
 
Sen for jag hem med färjan som gick 20:15, kom hem, eldade ett par brasor, tände lite ljus, slängde på mig mjukiskläder och la mig under filt på soffan och tittade på "På spåret" och njöt av tyst hus. 
(Allt detta - och inte ett enda foto. Har verkligen tappat stinget med mobilkameran.)
 
Ibland har dygnet faktiskt tillräckligt många timmar. Det är inte ofta det känns så, men igår var onekligen en av de dagarna!
 
 

Kommentera här: