Journallogg

Alla som bor på Åland vet ju att florerat ganska mycket artiklar om sjukvårdspersonal som utnyttjat sina behörigheter med att logga in på journaler de inte alls har något att göra med, gissningsvis för att kolla upp vissa, gissningsvis, bekanta personer. Okej, det här är ju bara vad jag tror, men varför skulle man annars gå in på någons journal olovligt? 
 
När jag passerade sjukhuset för nån vecka sen, så passade jag på att vika in och begära ut uppgifterna.
Intervallen var mellan 10/2-2015 - 10/2-2017 och där emellan har det loggats in SJU hela sidor och 399 gånger. Kända och okända människor som av olika anledningar har varit in, ofast i tidsbokning/journaltext/patientvård och labjournal samma gång, så det är inte 399 olika personer och gånger, utan 4-5 poster kan tillhöra samma inloggning, men ändå. Många namn är ju bekanta, som när jag behandlades för propparna, då var jag ju till sköterska 1-2 ggr i veckan, så HUR ska jag veta om någon varit in olovligt? Det är ju sekreterare, sjuksköterskor och läkare som varit in. Man skulle ju behöva veta vilka personer som artiklarna gäller för att kunna bena ut om någon varit in. Men - eftersom det här inte är personer jag känner privat, så har jag svårt att tro att de haft intresse av att vara in i min journal. 
 
Men ändå intressant att få ut det här, det var bra mycket mer än jag trodde faktiskt. 
 
 
 
 
1 Söstradi:

skriven

Alltså.. jestas! Står det vem som varit in oxå eller bara nån kod??? Liiite nyfiken på att ta ut mina faktiskt.. 😉

Kommentera här: