Medaljongsjukan

Jag tror jag fått medaljongsjukan. Det kan vara en av de mest värdelösa sjukdomar som finns. Fast, är förstås glad på samma gång att det inte är något allvarligt. 
 
Medaljongsjuka kallas även fjällros och drabbar barn och unga vuxna (!). Det är ett virus som ger utslag på kroppen, börjar oftast på bålen och sprider sig sedan, och det är vanligast på vår och höst. Det smittar inte mellan människor och de allra flesta lider inte av klåda. Det gör inte jag heller. Man behöver inte heller söka vård och det går över av sig själv. 
 
Så - varför ska man då få det? Störande med utslag på halva kroppen, som bara är där, men inte gör något mer väsen av sig. 

Men som jag skrev - jag är ändå glad att det inte är något allvarligt. Hellre en meningslös sjukdom än en farlig dito.
 
 
 

Kommentera här: