Årets bilsemester.

Folk tycker det varit lite dålig uppdatering och det kan jag ju hålla med om. 
Problemet är att blogg.se håller på och uppdaterar och byter utseende och gudjagvetinteallt, vilket gör att appen inte fungerar. Det är ju skit förstås och jag har många gånger tänkt byta bloggportal (men när nu "mitt" namn är upptaget på t.ex. blogspot så drar jag mig lite för det...)
 
Hur som helst. 
 
Här kommer några (...) rader och ett par (...) bilder från årets bilsemester.
 
Resan som vi planerat så långt att vi skulle åka upp i Sverige och ner i Finland. That's it. 
 
Tog morgonbåten på söndagen över till Kapellskär och började vår färd uppåt. Första stoppet var när vi kände kaffedoft från Killskär. Slirade in på småvägar och hälsade på midsommarfirarna Anna, Gustav, Marcus och Annika. Ett väldigt trevligt avbrott måste jag säga!
 
Vidare norrut. När vi passerat Gävle slogs mitt rekord i hur långt "norrut" jag varit i Sverige. Det var inte direkt svårslaget... (nu efteråt är krävs det lite mer för att slå det rekordet)
 
Stannade sedan i Hudiksvall och åt lunch.
 
 
F på ett torg (no shit Sherlock). Det var en väldigt fin stad av det jag såg. Lite Mariehamnsaktig - småstad med närhet till vatten.
 
 
 
Indisk lunch. Kunde ha varit i Sjökvarteret. God mat och fin utsikt.
 
 
 
Sedan drog vi vidare till Mellanfjärden och hämtade upp vår sista resenär... 
 
 
 ...Hampus, som varit vid sin mormor och morfars landställe. Låg väldigt idylliskt längs ostkusten. 
 
 
Här någonstans börjar vår semesterdiet. HCHF kan man lugnt kalla det. Tur att vi inte har semester jämt. :) Nä, men vi var nog lite väl onyttiga kanske..
 
 
Fredrik köpte en present till sig själv (en rödprickig rattmuff som han tydligen inte kunde köra utan) och jag köpte då en helt onödig liten skitsöt VooDolls, som hängde och skramlade i bilen resten av resan.
 
 
Vi kom fram till Umeå som blev nattstoppet för dag 1. Tog in på hotell och åt en sjujävla onyttig middag runt 23-snåret. 
 

 
 
 MÅNDAG
 
 
Vi kan ju inte bara köra bil heller, så vi tog en liten avstickare till Ratan och hade en liten historia-lektion. Där ägde ett  fältslag rum 1809 i samband med finska kriget 1808-1809.
 
 
Här hände det tydligen mycket då, för drygt 200 år sedan. :)
 
 
Där fanns också en fin fyr där man kunde åtnjuta en fantastisk utsikt i det fina vädret.
 
 
 
Utsikt över havet. Bästa!
 
 
En liten skogspromenad passar bra också som paus i bilåkandet.
 
 
En glad kille!
 
 
Staden, eller byn Ratan var otroligt mysig. Riktig idyll. 
 
 
Nästan lite som att vara i Bullerbyn.
 
 
Hälsade på en krigsgrav också, när vi nu var på plats. 
 
 
Åkte vidare norrut och märkte att jag var lite underrepresenterad vad gäller könsfördelningen i bilen. 
Självklart skulle Norrbottens Järnvägsmusem som ligger utanför Luleå besökas.
 
 
 
Stora och gamla lok fanns det.
 
 
Som ett barn på julafton. Här demonstrerar F, med stor iver, hur det går till när loken åker framåt. 
 
 
 
Hampus var också imponerad.
 
 
Ett tag trodde jag de gått vidare och lämnat mig kvar, för jag kunde inte hitta de någonstans. Efter lite letande hittade jag pojkarna här. I ett lok som man kunde låtsas-styra och trycka på knappar och låtsas att man körde på riktigt.
 
 
När jag väl fått ut de därifrån hittade vi något som fick hälften av den manliga delen att gå i taket. En STRIDSVAGN! 
Jag gissade att den var svensk. Och det var rätt. Det var en Stridsvagn 103. Det gissade jag dock inte. Men - nu vet jag.
 
 
Brummade vidare norrut och passerade polcirkeln! Här var det sjujävla mycket mygg (alltså, helt SJUKT mycket). Norr om det här ska midsnattssolen synas och det hoppas jag få uppleva.
 
 
Gräset fick fungera som fotograf. Här är hela familjen iallafall. Glada som få!
 
 
Stannade för lite fika vid polcirkelns cafe och sprang på denna varlelse. Det kanske är sånt som finns här norröver. Lite rädd blev jag allt.
 
 
 
Året är 1984 och Kuriren har precis utkommit med ett nytt nummer. 
Nä, det var faktiskt dagsaktuellt, men kanske inte färskaste layouten.

Det var ett litet Ålands-special i den också, bl.a. om Stallhagen. Tänka sig.
 
 
 Moi.
 
 
Här har vi kommit fram till slutet på dag 2. Tanken var Kiruna, men vi stannade till i ett ösregnigt Gällivare istället. Tog in på Hotell O'Learys (väldigt märkligt, där dricker man ju bara öl och kollar på sport. Okej, vi gjorde det också, eller drack en öl iallafall, men sen gick vi bara upp till rummet och sov. Utan att behöva "gå hem".)
 
 
Jag som hade sett fram emot att få se solen lysa efter midnatt kunde med gott samvete lägga huvudet på kudden redan vid elva, det var nog fördömt idag i denna mulna stad...
 
 

 
 
TISDAG
 
Som sagt. O'Learys. Frukost. Jättekonstigt.
 
 
Här börjar färden likna något. Vackrare vyer får man leta efter och då befinner vi oss i Sverige! Helt otroligt. Jag satt och gapade nästan hela vägen och ville egentligen stanna efter varje krön och ta bilder.
 
 
 En rätt så lyckad panorama någonstans mellan Kiruna och Abisko. Fantastiska vyer!
 
 
Primaballerina-marina traskade i ballerina-skor. Det var fel. Dyngsur är bara förnamnet. På med fejk-converse för att ha en chans i dessa fuktiga marker.
 
 
Annars klagade jag inte. 
 
 
Stannade i Abisko, där Hampus och jag kom till godis-himlen. 
 
 
 
Okej, det här är nog det mesta i plockgodisväg jag sett. Men Hampus var glad! (och godis-marina också)
 
 
Nu börjar det likna något. 26 juni. +5 grader. Snö. Snöbollar. Inga ballerinor. Jacka på.
 
 
Ja alltså. Det ÄR snö.
 
 
Och IS på vattnet. 
 
 
Börjar närma oss riksgränsen och Norge. Här låg molnen lågt, eller om det var vi som var högt. :)
 
 
Tadaa! Norska gränsen! Kallt som fan.
 
 
Även fast vi passerat snö och bara berg så hände det något när vi kom in i Norge. Sån otrolig grönska. Fina vägar och vackra vyer. 
Man blir nästan lite religiös. 
 
Efter ett tag kom vi fram till Narvik som var vårt delmål. Narvik var en viktig hamn för exporten av järnmalm. Och lite annat historiskt som jag inte riktigt kommer ihåg just nu. :)
 
 
Lite inspirerad av djuraffärer just nu... Vi hittade en talande papegoja som F försökte samtala med, med varierande framgångar.
 
 
Och så fortsätter vi vår semesterdiet. En maxi-super-extra-large-pizza för tre som kostade ca 350 SEK. För en PIZZA. Det är fan värre än Åland. och så jävla stor var den inte.
 
 
 
Vi råkade missa avftarten tilbaka till Sverige och konstaterade att vi nog fortsätter i Norge. Det betyder ganska många extra mil, men vi överlade snabbt att vi nog hinner ändå. På det här sättet passerade vi inte Sverige igen utan åkte norr om Sverige i Norge och sen direkt in i Finland. Jävligt långt norrut kan man säga.
 
 
Vi tog en snabb-paus längs en vacker fors. Det här är man inte riktigt van vid hemifrån.
Vackert och mäktigt.
 
 
 
Och det här är man DEFINITIVT inte van vid.
När vi kom in i Finland från norska sidan var raksträckor och det här det första vi såg. Renar. I mängder. Helt fantastiskt. Såklart - ut ur bilen och fram med kameran!
 
Och på tal om raksträckor. Det är helt galet vad raka vägar de hade. Visst att de var lite kuperade efter landskapet, men efter ett krön kom en sträcka som var 4,7 km lång. Bara en enda lång rak väg. Sjukt.
 
 
Ren.
 
 
Eftersom vi inte fick något boende i Karesuando som vi tänkte oss fortsätter vi sisådär fyra timmar till till Övertorneå (det är ju hur sjukt långt norrut som helst, och ändå kändes det som man börjar komma ner till södra delarna igen...)

Här - ÄNTLIGEN fick jag uppleva midsnattssolen. Det var magiskt! Klockan är precis vid midnatt och solen skiner som bara den!
 
Midsnattssolen.
 
 
Efter ett tag började det regna och vi fick uppleva den mäktigaste regnbåge jag någonsin sett. Inte alla dagar man ser HELA regnbågen, det kändes verkligen som man skulle kunna ta på den.
 
Den här dagen kan bara sammanfattas med ett enda ord - MAGISK!
 
Vilken natur, vilka vägar, vilka naturfenomen. Oförglömligt!
 
 
 

 
ONSDAG
 
Dags att åka hemåt:
 
Här börjar vägarna jävlas. Och vädret. Ösregn och milslånga as-vägbyggen, stackars bil och stackars oss..
 
Vi åkte ner från Övertorneå till Haparanda.
 
Sedan åkte vi över bron in i Finland.
 
Där bara åkte och åkte vi. Snabbt matstopp i Brahestad (aldrig hört talas om) och fika i Närpes. Landade i Åbo vid 23:30 tiden och sov som en stock på hotell. 
Inte en bild togs efter det här, mest för att det inte fanns så mycket att fotografera. Det var helt enkelt inte så vackert. Konstigt - när länderna ändå ligger så nära varandra.
 
Torsdagen ägnades åt båtåkande från Åbo till Mariehamn med Amorella och vid halv tre kom vi äntligen hem och fick avnjuta en underbart solig eftermiddag på vår alldeles egna (eller hyrda) altan.
 
Här är vår rese-rutt iallafall. Det blev ganska exakt 320 mil på 4 dagar. Fyra härliga dagar med bästa sällskapet!
 
 
 
 
 (några av bilderna har jag lånat av mina fina F, som vanligt.) 
 
 
 
1 systeryster:

skriven

Shit vad ni har åkt! Imponerad! Vilken upplevelse! :)

2 Linda J:

skriven

Men GUUD vilken rolig semester! Så enkelt och så upplevelserikt ändå! Lägger bakom örat!

Svar: Så enkelt - och så himla bra. Rekommenderas varmt!
Marina

3 Samantha :

skriven

Kul att se dina foton från norr. Jag var i trakterna kring Abisko ungefär vid samma tid förra året och vi såg också en massa snö. Känner igen godisbutiken i Abisko också. Synd att inte finska delen var lika fin för jag är väldigt sugen på att se mer av Finland snart, D har ju en hel massa släktingar där.

Svar: Finland var mest raksträckor och ganska tråkig natur. Sen kanske man var färgad av det otroligt vackra i norra Sverige och Norge, så det liksom föll i skymundan. Vädret var dessutom tråkigt och vi ville hemåt, så det var kanske inte bästa förutsättningarna. :)
Marina

Kommentera här: