5:2

Bilden nedan är min kost två dagar av veckans sju. Jag har ju så dålig karaktär och jag har gått lite mot strömmen vad gäller att föda barn. Normalt går man upp i vikt när man är gravid, sen går man ner igen. 
Jag gick inte upp så mycket (fanns ju en del att ta av redan innan) sen gick jag ner till startvikt, men efter det så har vågen liksom gått lite åt fel håll vilket gjort att jag absolut inte trivs med mig själv just nu. Tvärtom!
 
Så nu testar jag 5:2. Mamma har kört den rätt så länge och tycker det är så bra, det är ingen stor uppoffring och det är skönt att äta bara lite en dag (man får ju ändå äta!), kroppen känns så lätt efter en "tvåadag". Hon har kommit dit hon vill och har nu gått över till 6:1. Jag tänkte att det ju är värt att testa. Sen kan man fråga sig klokhetsfaktorn i att börja i juni, när sommarsäsgongen med grill och öl knappt ens startat. Fördelen är ju att det går att styra så bra, dyker det upp någon trevlighet mitt i veckan så kanske man inte väljer just den dagen. Min grundtanke är ändå att köra måndag och torsdag. 
 
Så - på en tvåadag, som idag, så äter jag två gånger. Två likadana tallrikar. Kyckling, rotsaker, broccoli och ett kokt ägg. När jag nu väl räknat ut att det här blir 500  kcal så får det bli så. Inte så stor variation, men det funkar.  Blir inte jättemätt, men man klarar sig mycket väl, speciellt med mycket vätska. Med tanke på att om jag skulle dricka mina drycker som jag dietat med förr, så hade jag fått dricka 2 st + 1 ägg (alternativt 3 drycker). Då känns det här mer mättande. 
 
 

Kommentera här: