Gran Canaria

I mellandagarna och över nyår var till på resa till Gran Canaria. Helt passligt att åka iväg från mörkret och få lite sol och värme på näsan.
 
Såklart så blåste det halvt storm den dagen vi skulle åka och Rosella hade ställt in sina avgångar. Eckerö brukar vara lite modigare, men efter kontakt med dem så kunde de såklart inte garantera att de skulle gå ut trots att planerna såg så ut. Så - vi tog det säkra före det osäkra och åkte med Amorella direkt till Stockholm. Det innebar också att vi åkte fyra timmar tidigare hemifrån än vad jag planerat, så det blev en himla fart på packning och att komma i väg. 
 
 
Maja hann inte ens få på sig en ren tröja innan vi åkte, men en glass hann hon i alla fall få på Skarven. 
 
Vi gungade över ett blåsigt Ålands hav, det var faktiskt inte ens roligt att åka med de "stora" färjorna och jag var glad när vi väl kom i land i Stockholm. Vi skjutsade hem Hampus som firat jul hos oss och for vidare till Arlanda med all packning innan F for och parkerade bilen nånstans långt bort. Bodde på Clarion på ARN så det var nära och bra på morgonen när vi skulle iväg tidigt. 
 
Klockan ringde runt 5 och jag kände mig så hemsk så väckte upp en djupt sovande tvååring. Ja, det var ju inte kul att väcka F heller, men han fattade ju att han måste upp på ett annat sätt än Maja.
 
Flygplanet var spännande och kul tyckte Maja och gillade fönstret så hon kunde titta ut på alla väskor som lastades på. 
 
 
Tröttmössa och pappa, men hallå! VI ÄR PÅ SEMESTER!
 
Vi hann knappt lyfta innan fröken somnade och sov så här på min arm i två timmar. 
 
Flygresan på sex timmar gick oväntat bra. Maja sov först i två, sedan vaken i fyra. Roade sig med att slänga kritor omkring sig, eller så tittade hon på film på sin platta. Kan vara världens bästa uppfinning och jag var så himla glad att Netflix numera kan erbjuda serier offline, så Maja hade ett urval att se på.
Kusinerna John och Linnea passade på att åka på bagagevagnarna när vi kom fram. 
 
Premiärtur med buss också. Mycket spännande tyckte fröken. Jag tyckte mest det var obehagligt att Maja satt utan bälte, men som tur var gick allt fint.
 
Framme i lägenheten som var perfekt placerad. Vi hade utsikt både över poolområdet (som synes) och havet där bakom. Nära till frukosten och receptionen. Perfekt helt enkelt. 
 
Maja vart ju dunderförkyld dagen innan vi skulle åka och aptiten var något som tydligen stannade hemma, för hon åt som en kråka hela tiden. Här beställdes potatismos och korv. Först var jag lite orolig att korv betyder nån spansk kryddstark variant, men sen kom jag på att vi var på charter och 95% av människorna var från Skandinavien, och såklart var det vanlig körv. 
 
 
Pga förkylningen vaknade Maja och kräktes på natten. Inget farligare än slem men det blev ändå hat-dusch och ny pyjamas och sova mellan mamma och pappa en stund. 
 
Sen började det arta sig med semesterfeelingen. Maja hängde vid poolen och gillade det skarpt! Själv försökte jag få lite solstrålar på min vinterblekfeta kropp medan Maja röjde omkring.
 
Är man i Spanien krävs ett glas caca alla dagar. 
 
Flickan och havet.
 
 
 
 
Eftersom hela familjen kroknade i förkylning och fadern allra mest med både förkylning och feber, så började jag med självmedicinering på morgonen. 
 
 
Vi bodde i ett litet område som bara hade ett naturapotek. Det gör inte mycket för en febrig Fredrik och förkyld Marina, men hade hört att grannområdet hade ett riktigt apotek som jag tog med mig Maja till. Jag tänkte att det skulle vara en liten promenad på sisådär 20 minuter, men vi gick i 1½ timme innan det gröna blinkande korset uppenbarade sig. Jag kände att jag kom till himlen, för själv var jag rätt förkyld också, så att dra på en vagn i solen gjorde ju inte underverk för hälsan direkt, men det lättade efter intag av lite ibuprofen. 
 
 
Eftersom vi gått så länge så började det bli lunchtid. Vi stannade kvar i grannbyn och delade på en pizza. Sen tog vi taxi tillbaka, som tog fem minuter på motorväg. Tänk om jag hade vetat det innan, då hade det nog blivit taxi båda vägar. Men - dagliga motionen avklarad. 
 
 
Nyårsaftonsmorgon och den började med bubbel till frukosten! En start helt i min smak!
 
Någon fick öva att gå i trappor den här resan och hon kunde ju såklart "själv" hela tiden, och efter en vecka var hon en fena både att gå upp och ner. 
 
Och något som också var populärt var att få hänga med kusinerna och idolen Linnea. 
 
 
Här hälsade vi på vid farfars hotellpool som låg granne med vårt lägenhetshotell.
 
Och var ute på lite djupare vatten. 
 
Bamse alltså. Hon ville så gärna gå fram och krama, men vågade inte riktigt...
 
Eftersom pappa F låg med 40-graders feber och yrade, så stannade han hemma från nyårsfirandet. Själv hade jag tappat både smak- och luktsinne och var rätt tjock i huvudet av all förkylning. Maja likaså, men hennes tempo höll förstås vanlig takt. Här är vi i alla fall klara för nyårssupé. 
 
Hela gänget, utom pappa F. Så tråkigt att han inte kunde vara med. 
 
PARTY!
 
Kusin John var också taggad för nyårsfest!
 
Underhållning på scenen hela kvällen. Maja underhöll mest, men nerifrån dansgolvet. 
 
 
 
Men - orken och humöret tröt till slut och vid 21:30 var vi båda slagna hjältar och avslutade nyårsfirandet och gick hem till sjukstugan. Ritade en stund innan Maja somnade. Själv såg jag direktsändningen från tolvslaget från Skansen och hade krypit ner i sängen innan tolvslaget på Kanarieöarna. Snopet, men så kan det bli. 
 
 
Första bilden 2017 gick dock inte av för hackor. Klockan 8 steg vi upp och åt frukost med resten av gänget och värre utsikt kan man vakna till. 
 
 
 
 
 
Dag två på 2017 hade pappa F vaknat ur feberdimmorna och var på benen igen. Halleluja!
 
Hälsofrukosten. Smörgås med nutella. Någon form av napolitanas. Och färsk frukt. Sätter bra grund för dagen. 
 
 
Världens finaste unge! ♥
 
Denna dag stod ett besök till Palmitos park på agendan. Jag är lite emot djurparker, för gillar inte djur i bur. Men följde förstås med. Och måste ju erkänna att jag var lite imponerad över att se surikater, sköldpaddor, krokodiler, kängurur och delfiner ändå, fast det gjorde lite ont i hjärtat att de var där och inte i sin naturliga miljö. 
 
 
 
 
 
 
 
Fågelshow.
 
 
 
 
 
Maja somnade förstås lagom till delfinshowen, så hon missade den. Köpte dock en liten mjukisdelfin till henne som kompensation. Hon kallar den för "fisk".
 
 
 
Och en drygt en meter lång apa som heter Bongo fick också följa med hem. 
 
Är glad så länge dessa inte dyker upp vid simstranden på stugan.
 
Vi hade hyrbil denna dag också och tog en tur runt holmen efter besöket på djurparken. Maja hade fått en slant av mormor och morfar att köpa sig något fint för och det blev en docka av Netflix-favoriten Pocoyo, som dessutom spelar en gonattvisa och lyser samtidigt.  
 
 
 
 ♥♥♥
 
Det var inte bara en som frågade om Maja och Linnea var syskon under denna vecka, men helt förståeligt för de är ganska lika. Två glada busfrön med lika yviga blonda lockar. 
 
Sista morgonen. Vi hade femtio meter till havet och ändå hade jag inte varit dit på hela veckan, så efter frukosten gick vi en sväng för att känna på Atlantens vatten.
 
 
 
 
 
 
 
Och passade också på att hänga vid poolen en sista stund innan vi packade det sista och åkte hem. 
 
Fick göra det bästa av väntan på att bussen skulle komma. 
 
"Man var ju nykter imorse, men nu börjar det ordna upp sig!"
 
Vi landade kl 22 på Arlanda, till ett vinterlandskap och till trettio graders skillnad. Från +22 till -12 på några timmar. Själv halkade jag omkring med lätta tygskor och sommarjacka, men glad att jag hade ombyte i bilen sen. 
 
 
 
Morgonen efter körde vi hem i snöyra och -10. Kontrasternas kontraster. Det var så sjukt skönt att få komma hem till uppvärmt hus (tack mamma och pappa för att ni tagit hand om kattorna och värmt upp huset inför hemkomsten), få ordning på sovrutiner och maten igen. Det tog förstås bara ett par dagar innan vi alla hamnade på magsjukan, men det är sånt man får räkna med. 
 
Summa sumarum så ska jag säga att jag gjorde veckan till något riktigt bra. Jag passade på att njuta så mycket av solen och värmen som jag bara kunde trots sjukdomar och tråkigheter. Åt gott, drack gott och umgicks helt lagom mycket med Fs familj. Det var ett avbrott som var välkommet och otroligt behövligt mitt i vintern. 
 
 
 
 
1 mam:

skriven

Fantastisk resa ändå,helt annorlunda än det vanliga nyårsfirandet.

Kommentera här: