Sevilla och Lissabon

Sista etappen av resan. Våra planer att åka norrut hoppade vi över eftersom slottet i Estremoz ramlade över oss. I stället bestämde vi oss för att åka över till Spanien, eftersom gränsen låg drygt fem mil bort.

Fast först skulle vi ju tråckla oss ur staden. Slottet låg förstås på den högsta punkten och neråt var det trångt och kringelikrokigt.

När vi väl kom in i Spanien funderade vi lite vart vi skulle åka, bestämde oss att åka söderut till Sevilla.

Här hamnade vi på raka motsatsen till hotell från slottet. Femstjärniga Barcélo. Arkitektur så det förslår. Och helt runt. Det var roligt att stå på varsin sida av byggnaden och prata med varandra. Man behövde inte ens höja rösten, utan allt åkte liksom runt.

Största sängen på länge. Med "kuddbuffé". Även fast den var bra mycket skönare än slottsängen, så var den lite för... vanlig.

Vi bodde en liten bit utanför staden och tog taxi till rekommenderade restaurangen.

Hamnade förstås mitt i en "procesion". Det tog en himla tid och ett himla tutande av alla musiker innan vi kom förbi.

Vi blev rekommenderade att besöka "Las Golondrinas" för lite tapas. Här uppstod 2 problem. Det fanns två restauranger med samma namn bara ett stenkast i från varandra. Vi besökte "fel".
Det var fullt på nedre våningen och vid bardisken. Vi fick sitta på övre våningen. Där serverade det egentligen inte tapas, utan mer restaurangrätter.
Nåja, efter lite kroppsspråk och knackig spanska så gjorde de ett undantag och vi fick äta lite tapas.

Mumsiga oliver.

Och supergoda champinjoner med vitlök. Mmmm...

Jamon och manchegoost.

Är så himla förtjust i den spanska matkulturen. Gå in, äta lite tapas vid bardisken, dricka en öl, prata lite, och sedan gå vidare. Konstaterade också att rosa verkar vara färgen just nu.

Tanken var dock att vi skulle gå vidare till den "rätta" Golondrinas. Dit kom vi aldrig, för vi orkade inte vänta på den där procesionen att gå förbi...

Till slut stannade vi till på en annan tapasrestaurang och åt resten där. Maten fick inte toppbetyg, men servitören var väldigt hjälpsam och såg till att vi blev mätta.

Vi sov en natt i Sevilla, innan vi vände tillbaka mot Portugal och tog sikte på Lissabon igen. Körde ni några timmar, och sedan var vi framme. Kontentan: Portugal är verkligen inget stort land.

Vi lämnade tillbaka bilen och tänkte först bo så nära flygplatsen vi bara kunde eftersom flyget gick kl 7 dagen efter, men var så sugna på att uppleva Ramiros igen, så vi tog en taxi och tog in på Mundial den sista natten. Mitt i smeten.

Här fick vi bo i en svit, med fin utsikt över all hus.

Och det var nära till Cervejaria Ramiro. Denna gång tog vi in dubbelt så mycket räkor i vitlöksolja. Och passade på att äta massor av bröd, som bara smälte i munnen.

Och så vågade vi oss på krabba. Jag har bara ätit det en gång förut och var liite skeptisk, men ah, det var helt magiskt!
Ja, inte blev vi besvikna denna gång heller. Men nu hade vi ju lite förväntningar och hade inte samma "WOW-upplevelse" som första gången, men besöker jag Lissabon igen, så vill jag absolut tillbaka.

Sedan strosade vi tillbaka till hotellet.

Besökte hotellbaren som låg på taket, med utsikt över hela Lissabon, och med vattnet i bakgrunden. Så härligt. F är dock lite skeptisk till vad vi beställt in...

Fantastiskt vackert vid solnedgången.

Sangria i flera former. Så oerhört gott och en fin avslutning på resan.

Sedan gick vi ner en våning och kröp ner i sängen. Packade ner shortsen och letade fram långbyxorna för vi hörde att det var knappt 10 grader och regn där hemma...

Påklädda till max, en sista semestercigg innan vi åkte hemåt.

Mellanlandade i Zürich och jag åt makaroner med köttfärssås och äppelsylt. Väldigt konstig kombination, men himla gott. Testa!

Värsta stället på hela ARN tror jag. Det är bara att konstatera att resan är över, och sen får man ju vänta ihjäl sig på väskorna...

Allt gick ändå rätt smidigt. Vi tog sikte på Norrtälje direkt och åt middag där. Sen tänkte vi handla lite, och åka hem med Eckerö, som förstås inte gick  på kvällen. Bara några minuter från att hinna med Rosella, men vi fick aldrig tag på personal så de kunde vänta. Istället fick vi ta in på dyraste hotellet på hela resan - Hotell Roslagen.

Där konstaterade jag att en dyr hårprodukt gått sönder och läckt i hela min necessär - och lite i väskan också. Jo, tack - precis vad jag behövde just nu...

Men - vi överlevde detta också, sov kvar i Norrtälje, vaknade till 6 grader, regn och blåst och tog förmiddagsbåten hem från Grisslehamn.
Det blev en extra semesterdag, men ack så skönt att hinna hem och packa upp innan det var dags att möta verkligeheten igen.

Tack till alla som gjorde denna resa möjlig! All kärlek åt er! ♥

1 Frida:

skriven

Härligt att se alla bilder! (Ja, förutom den sista då...) ;) Ni verkar verkligen ha haft en bra resa! :)

Svar: Den var helt fantastisk! En av de bättre resor jag gjort faktiskt. :)