Fitbit Flex

Jag har gått och blivit med en Fitbit flex. 
 
Jag var lite inne på ett aktivitetsarmband redan i höstas, då jag läste om dem i en tekniktidning. Valet stod mellan Fitbit och Jawbone. 
Sedan blev Caroline med fitbit och blev jag ju ivrig igen, så när maken var över havet så bad jag honom kika efter ett. Ja, och på den vägen är det. 
 
Fitbit mäter antal steg, aktivitet, kaloriförbränning och sömn. Jag var förstås mest intresserad av sömnmätningen, eftersom jag ju inte sover något vidare bra. 
 
Målen kan man sätta själv, så man inte behöver känna att man ska gå 20 000 steg det första man gör, så man kan börja ganska lugnt och sedan öka successivt. Under dagen är det bara att knacka på armbandet två gånger för att se status, en lampa för 20%, två för 40 osv. När dagens mål är uppnått vibrerar den och alla lampor blinkar, som en liten serenad. 
 
Såhär fyra dagar in i användandet, så måste jag säga att jag är relativt nöjd. Är lite fundersam om Jawbone hade varit bättre, men det är svårt stt säga, när man inte testat. Tydligen ska den vara snyggare på handen dock.
 
Sömnmätningen är sådär. Ligger man för stilla så registrerar den det som sömn, men i det stora hela får man lite bättre koll på hur mycket man varit vaken och sovit lätt. Den registrerar egentligen bara tid som vaken då jag varit uppe ur sängen.
Plus här är att man kan ställa in alarm - vid vald tidpunkt vibrerar armbandet tills man knackat på det för stt stänga av. Ett lite ovanligt sätt att vakna. 
 
Nackdelar då. Tja, den mäter ju aktivitet. Som att promenera eller springa. Att köra ett tungt pumppass på gymmet "räknas" inte, man måste röra sig framåt. Det tycker jag är lite tråkigt, men ganska förståeligt eftersom det inte är en pulsklocka. 
 
Ett plus är att den är väldigt enkel att synka, med både dator och app till telefon och iPad. Bara att klicka på appen så uppdaterar den automatiskt. 
 
Lite som en boja, men förvånansvärt lätt att bära. Dessutom är den vattentät, så man kan duscha med den.


 
Nattens sömn. Inte så himla kvalitativ direkt. Kan lätt säga att jag varit vaken vid de ljusblåa partierna.
 
 
Kaloriförbrukningen fram till nio imorse. Vet inte riktigt hur pålitlig den är heller...
 
 
Tja, några längre promenader hann jag inte med mellan säng och arbetsbord.
 
 
Många steg registrerade, trots arla morgonstund, gick ju ungefär mellan toalett, kök, bil, arbetsrum...
 
 
Så här ser själva startsidan ut. Väry, väry simpelt!
 
 
 
Ja, det var dagens recension! :)

Kommentera här: