Dagens fogar

Ja okej. Jag har ju tydligen klagat på det här med foglossning. Att jag haft lite ont och sådär. 

Hahahaha säger jag åt det ikväll. HA HA! Har sällan i mitt gravida liv (eller annars heller) upplevt denna smärta, men nu förstår jag att folk får kryckor eller ännu värre - hamnar i rullstol pga foglossning. 

Idag har jag varit ganska mycket igång. Haft en trevlig lunch med Katja, hälsat på hos tullen (ej väldigt roligt), druckit kaffe med kollegorna och ja, sen fick jag för mig att jag skulle köpa mig ett par nya mjuka och sköna byxor. Det var här någonstans det gick tokigt. Att stå i provrum och prova byxor är kanske inte optimalt när man knappt kan stå på ett ben i taget. (Men byxor kom jag ut med!) Efter det toppade jag besöket i stan med en rejäl storhandling. 

Sen var det klart. Ja, på flera sätt. Nu är mitt tillstånd så glatt att jag kan stå upp, på båda ben. Men inte röra mig. Det känns som alla muskler går via bäckenet. Och bäckenet har gått av. Mitt i tu. 
Jag kan helt enkelt inte gå. 

Nu har jag lyckats lägga mig i sängen. En pärs det med eftersom vi har så pass hög säng att man liksom kliver upp i den. Jag kan sätta mig på kanten, men inte få upp benen. För musklerna har ju gått av. 

Blir nog en trevlig natt, jag som normalt är uppe cirka varannan timme och springer på toa. Nu ligger jag som en död säl och kan inte ens byta ställning utan att gråta en smula. 

Tack för att du orkat läsa, det var dagens klagovisa. 

Sov gott! 
1 Rosina:

skriven

nej nej Marina som gravid ska du aldrig stå på ett ben, ever mer! Alltid sitta när du sätter på dig byxor, tänk även på när du sätter dig i en bil eller kliver ur att du håller ihop knäna så länge de bara går.

Ett tips till när du får ont är att lägga en kudde mellan knäna och sova på sida på natten. Hoppas de blir bättre! För de är inte kul att ha ont :(

Svar: Jaa, jag vet ju det. Men så länge det går bra är det så enkelt att fuska. Nu gör jag det inte längre. Sova på sida har jag alltid gjort, så det var ingen uppoffring. Kudden får hänga med emellanåt. Man skulle behöva ha kuddar runt om hela kroppen som liksom skulle forma sig själv, så man skulle slippa hålla på med det... :-)
marina

2 Anna:

skriven

Fy bubblan vad jobbigt! Ta det varligt med kroppen så du orkar med det som komma skall! Kram!

Svar: Det är så lätt att vara efterklok, men nu tar jag det lugnt i alla fall! :) Kram!
marina

3 Mansnerus:

skriven

Jo de där gravida som studsar runt på högklackar och klagar på foglossning... DE HAR INTE foglossning...

Svar: Nej, det är verkligen dagens sanning. Har ju nog klagat lite nu och då, men man förstår ju det där med kryckor och rullstol nu. Jag hasade fram med morfars gamla käpp flera gånger i helgen, hade gärna haft två att luta mig emot...
marina

Kommentera här: