Hur vilar man?

Jag har tydligen tappat förmågan att vila. 
I natt sov jag som en kratta. Vaknade ju klockan fyra och kunde inte somna om. Jag tror jag hittade lite lätt sömn igen när F hade åkt på jobb, kissorna var ute utan möjlighet att störa och Majan sov så gott vid min sida. 

Tänkte således passa på att vila lite när fröken somnade. Snabbt som attan la jag mig på spikmattan (underbart mot ond rygg), han ligga i en kvart innan M vaknade till. 
När hon somnat om så la jag mig i sängen och KUNDE INTE BLUNDA! Låg och stirrade ut genom fönstret en stund tills jag gick upp och lagade lite lunch. 
 
Det här har aldrig varit något problem förut. Jag gissar att det fortfarande är för mycket som snurrar i mitt huvud (ja, jag tänker för mycket) och känslan av att jag har tusenmiljarders saker att göra hemma som stör min vilomöjlighet. 
 
Ibland önskar jag att jag kunde styra lite bättre över den där hjärnan. Än verkar den ha övertaget. Och det är kanske här jag borde börja öva på mindfulness. Har ni något bra tips? App eller annan övning?
 
Det är lite så här:
 
 
 
Men kunde önska det var lite mer så här:
 
 
 
 
1 Anna:

skriven

Jobbigt! Jag kan visa dig hur man gör! Jag kan! :) Blunda, tänk på ridning, sov. Klart! Puss!

Svar: Räkna hästar istället för får. :) Kan funka. :) Puss!
marina

2 Söstradi :

skriven

Mindfulness är fantastiskt!! 20 min motsvara 2h effektiv sömn!! Jag kan ge tips.. Gick kurs för nåt år sen!

Kommentera här: